Willem Tell schoot raak

Het verhaal van Willem Tell gaat over een legendarische held die aan het begin van de 14e eeuw in Zwitserland zou hebben geleefd.

De kruisboogschutter weigerde in 1307 de hoed te groeten die landvoogd Geßler op een staak op het dorpsplein had laten zetten als symbool voor de heersende Habsburg.

Geßler beval hem daarop met zijn boog een appel van het hoofd van zijn zoontje te schieten. Willem Tell nam twee pijlen uit zijn koker en met succes schoot hij er een door de appel... Hij redde zijn eigen leven en dat van zijn zoontje.

Tot zover Willem Tell.

Niet geschoten is altijd mis?

Doeltreffende communicatie is helemaal niet vanzelfsprekend. Het gezegde "niet geschoten is altijd mis" is natuurlijk een onomstotelijke waarheid, maar nog geen reden om zomaar te schieten. Als je media inzet, moet je weten dat je raak schiet. Anders kan het zelfs wel eens beter zijn dat je niet schiet.

Denk maar eens aan de loden leeuw, de prijs voor de meest irritante televisiereclame van het jaar. Soms was het voor de "winnaar" beter geweest als de dure reclame niet was uitgezonden. Het geld kon beter ergens anders aan worden besteed.

En hoeveel leerlingen waren door een slecht gekozen werkvorm of warrige teksten na het studeren verder van huis dan toen ze er aan begonnen? Wil je goed onderwijs geven, ga dan doelgericht te werk en houd je doelgroep zelf buiten schot!